Waarom rekenen in groep 7 en 8 niet (meer) vanzelf gaat
- Info dubbelop030
- 11 sep
- 2 minuten om te lezen
Als ouder herken je het misschien wel: jarenlang ging rekenen prima. De tafels zaten er goed in, sommetjes werden snel gemaakt en je dacht dat het vak wel ‘binnen’ was. Tot ineens in groep 7 of 8 blijkt dat rekenen een stuk lastiger wordt. Je kind zit langer te puzzelen, maakt fouten die je niet begrijpt of verliest het plezier.
En dat is niet gek. Rekenen in groep 7 en 8 is écht een andere tak van sport.
De sprong naar abstract denken

Tot en met groep 6 werken kinderen vooral met concrete sommen. In groep 7 en 8 wordt er veel abstracter gerekend:
Breuken, procenten en verhoudingen lopen door elkaar.
Getallen worden groter – tot miljoenen en miljarden.
Redactiesommen bevatten meer tekst en dus meer taalbegrip.
Het gaat niet meer alleen om het antwoord, maar om het kiezen van de juiste strategie.
Dat maakt dat kinderen die het rekenen altijd vanzelf deden, ineens moeten nadenken:
hoe pak ik dit Aan?
Wat betekent dat voor kinderen?
Sommige kinderen vinden die stap spannend. Waar ze voorheen snel klaar waren, lopen ze nu vast. En kinderen die moeite hebben met lezen of met zelfvertrouwen merken dat rekenen nóg lastiger wordt. Want rekenproblemen zijn vaak ook taalproblemen.
Daarnaast blijft hoofdrekenen onmisbaar. Zonder een sterk fundament in getalbegrip, klokken en tafels, wordt het lastig om die abstracte sommen soepel op te lossen.
Wat kun je als ouder doen?
Het belangrijkste is om je kind vertrouwen te geven: het is normaal dat rekenen in deze groepen niet vanzelf gaat. Je kunt helpen door kleine oefenmomenten in te bouwen in het dagelijks leven:
Reken samen bij de boodschappen.
Laat je kind de tijd inschatten bij een wandeling.
Praat over kortingen in de winkel of maten bij het koken.
Zo blijft rekenen concreet en dichtbij.

Het praktisch maken van rekenen hoeft niet ingewikkeld te zijn. In één van de lessen bij RekenTop maakten de leerlingen zelf ijsjes. Ze moesten de maten omrekenen om te weten hoeveel ze van elk ingrediënt nodig hadden. Later vertelde een ouder dat haar dochter thuis enthousiast vroeg: “Weet jij hoeveel 50 ml is in cl?” Zo zie je dat rekenen opeens leuk kan worden. Plezier ervaren is misschien wel de belangrijkste voorwaarde om weer vertrouwen te krijgen en met zin verder te leren.








Opmerkingen