top of page
  • Instagram
  • Whatsapp
  • LinkedIn
  • Facebook

Meer lezen over leren

Je hoeft niet te wachten tot het misgaat


ree

Soms zie je het gewoon, je kind:

haakt af bij rekenen.
Wordt stiller na school.
Krijgt buikpijn van begrijpend lezen.

En jij voelt aan alles: dit gaat niet vanzelf over.


Dus je doet wat elke betrokken ouder zou doen, je trekt aan de bel op school. Maar dan begint het frustrerende deel. Op school hoor je terug:

ā€œHet valt wel mee.ā€

ā€œHij zit nog op niveau.ā€

ā€œGeef het even tijd.ā€


En ondertussen zie jij je kind steeds verder vastlopen.


Het gebeurt vaker dan we zouden willen, ouders die wƩl signaleren dat er iets niet goed gaat, maar niet gehoord worden. Die hulp vragen, maar zich niet gezien voelen in alle drukte op school. Alsof de zorgen niet ernstig genoeg zijn. Uiteindelijk wordt een kind pas geholpen als het Ʃcht misgaat.


En wat doet dat met je, als ouder? Je wilt er zijn voor je kind, maar je staat met lege handen. Als een school zegt dat er ā€˜niets aan de hand is’, wie ben jij dan om dat in twijfel te trekken? Maar wachten tot het misgaat is niet eerlijk. Niet voor jou, en niet voor je kind.


Soms is een beetje extra hulp, op het juiste moment, precies wat nodig is om het tij te keren.

Je kind hoeft geen onvoldoendes te halen om hulp te verdienen. Je kind hoeft niet eerst boos, angstig of verdrietig te zijn. Voel jij dat je kind iets extra’s nodig heeft? Wat kun je als ouder dan wel doen?


Blijf benoemen wat je ziet.

Zeg tegen je kind: ā€œIk merk dat je het lastig vindt.ā€ Daarmee geef je erkenning Ć©n open je het gesprek.


Maak kleine stapjes zichtbaar.

Gaat het een keer wĆ©l goed? Benoem dat hardop. ā€œJe bleef rustig bij die som, knap!ā€ Kinderen groeien van erkenning.


Vraag door op school.

Voel je niet bezwaard om nog een keer het gesprek aan te gaan met de leerkracht. Deel wat je thuis ziet, vraag wat zij op school zien. Maak samen een plan.


Creƫer rust rondom schoolwerk.

Een vaste plek, vaste tijd, en een positieve sfeer maken een groot verschil. Je kind hoeft niet alles direct te begrijpen, soms is ā€˜veilig oefenen’ al genoeg.


Vertrouw op je gevoel.

Jij kent je kind het best. Als jij aanvoelt dat er iets nodig is, klopt dat vaak. Je zorgen zijn legitiem, ook als anderen het niet meteen zien.


Vertrouw dus op wat je voelt en ziet, zoek naar wat past bij jouw kind.

Want elk kind verdient het om met vertrouwen te kunnen leren

Opmerkingen


Het is niet meer mogelijk om opmerkingen te plaatsen bij deze post. Neem contact op met de website-eigenaar voor meer info.

Waar kunnen we jouw kind bij helpen?

Dubbelop030 biedt begeleiding aan leerlingen uit het basisonderwijs (groep 7 en 8) en het vmbo.
Wij geloven in rustige, persoonlijke begeleiding die aansluit bij wat een kind op dat moment nodig heeft.

 

Bekijk ons aanbod:

bottom of page